Grįžti į pagrindinį puslapį
23.8.2016

Vartotojo teisės: tai, apie ką dažnai pamirštame

Kiekvienam vartotojui aktualu ne tik pirkti kokybiškas prekes ir paslaugas, bet ir išmanyti savo – vartotojo – teises. Dažnai įsigytos prekės kokybė netenkina, tačiau nenorite patekti į biurokratinį labirintą, todėl nusprendžiate nesikišti ir paminti savo prigimtines teises. Neverta. Juk Jūs investuojate dalį savo turto – pinigų – tam, kad įsigytumėte norimą prekę ar paslaugą, vadinasi, turite visišką teisę iš prekės pardavėjo gauti nekokybiškos prekės ar paslaugos žalos atlyginimą.

Prekės grąžinimo terminas

Prekės grąžinimo terminas

Atminkite, kad vartotojų teisių apsaugos įstatymas Jums suteikia galimybę grąžinti prekes per 14 dienų nuo prekės įsigijimo datos (jei tai nėra maisto produktai). Be to, daiktą galite keisti analogiška kitokių matmenų, formos, spalvos, modelio ar komplektiškumo preke. Vis dėlto pasitaiko, kad pirkėjai pralaukia tą dviejų savaičių laikotarpį ir prekės grąžinti negali, nors ji atitinka visus kokybiškai prekei taikytinus reikalavimus. Svarbiausia, ką turite žinoti norėdami grąžinti prekę, – ją turite pateikti kartu su pirkimo čekiu, be to – ji turi būti nesugadinta, o etiketė – nepažeista.

Kompensacijos už paslaugas

Kompensacijos už paslaugas

Jeigu įsigijote konkrečias paslaugas, pavyzdžiui, skrydžio bilietus, tačiau skrydis neįvyko, Jums turi būti suteikta nemokamas maitinimas, ryšio paslaugos, nakvynė ir transportas iki viešbučio bei atgal iki oro uosto, jei skrydis numatytas vėliau, pavyzdžiui – kitą dieną. Jeigu atsisakote kelionės, nes Jums nepatogu, turite teisę per 7 dienas atgauti sumą arba sumos dalį už neįvykusią kelionę arba kelionės dalį. Jei paslauga nebuvo suteikta, Jūs turite teisę į dalinį arba visišką žalos atlyginimą. Daugiau informacijos apie išskirtines paslaugas ir Jūsų teises suteiks vartotojų teisių apsaugos tarnyba.

Pagrindinės pirkėjų teisės

Lietuvoje visus pirkėjus gina vartotojų teisių apsaugos įstatymas, antrame jo skirsnyje išdėstytos esminės vartotojų teisės. Toliau pateiktos devynios pagrindinės pirkėjų teisės, todėl jeigu esate nusivylę konkrečia preke ar paslauga, žinokite, kad Jūs turite teisę:

  1. patys rinktis, kokias prekes ir paslaugas vartosite;
  2. įsigyti saugumo ir kokybės reikalavimus atitinkančias prekes arba paslaugas;
  3. valstybine kalba gauti visą informaciją apie Jus dominančias prekes ir paslaugas;
  4. gauti reikiamą informaciją apie vartotojo teisių įgyvendinimo ir gynimo tvarką;
  5. į pažeistų teisių gynimą ir turtinės bei neturtinės žalos atlyginimą;
  6. kreiptis į suinteresuotąsias institucijas dėl pažeistų vartotojo teisių;
  7. jungtis į vartotojųasociacijas;
  8. į su prekės vartojimu susijusią informaciją;
  9. į ekonominių interesų apsaugą.
Pagrindinės pirkėjų teisės

Visas šias antrame skirsnyje išvardytas vartotojo teises užtikrina valstybės ir savivaldybių institucijos bei vartotojų asociacijos. Jeigu reikia išsamios informacijos apie asociacijas, prekių ir paslaugų reikalavimus bei vartotojų teises konkrečiais klausimais – Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT), jungianti visus vartotojų teises užtikrinančius institutus, savo interneto puslapyje paskelbusi visą aktualią informaciją. Čia taip pat rasite ir prašymo formas, jeigu paslaugos ar prekės teikėjas atsisakė padengti žalą, pakeisti prekę arba kaip nors kitaip bendradarbiauti ir spręsti kilusią problemą. Be to, šioje svetainėje gausu patarimų, kaip elgtis, jei sulaukėte netikėto skambučio ir Jums brukamos prekės, arba gavote kvietimą į organizuotą išvyką, tačiau Jums nežinant surengtas prekių pristatymas. Svarbiausia – žinokite, kad Jūs – vartotojai – turite visišką teisę sakyti „ne“ prekėms ir paslaugoms, kurios Jūsų nedomina, ir ginti savo – vartotojo – teises bei gauti tik kokybiškas, Jūsų teisių nepažeidžiančias paslaugas.

Naujausi įrašai