Grįžti į pagrindinį puslapį
12.8.2016

Pagrindiniai patarimai, kaip priimti tinkamus sprendimus

Gyvenime neretai tenka priimti sprendimus, kurie gali nulemti netolimą ateitį. Tai pasirinkimas ką ir kur studijuoti, kokios karjeros siekti, su kokiu žmogumi pasirinkti gyventi. Kai kuriuos sprendimus – pavyzdžiui, ar sustabdyti automobilį matant keliu bėgantį triušį, smegenys priima greitai, veikiančios nesąmoningai. Sunkumų atsiranda stengiantis priimti sprendimą, kurio pasekmės nežinomos, motyvacija neaiški, o alternatyvos – nenumatomos.

Tokiais atvejais svarbu valdyti ne tik savo protą, bet ir emocijas. Neretai būtent emocijos padeda priimti sprendimą, kai situacija neaiški ar nenumatytina. Visgi kodėl reikia emocijas valdyti? Jei jos neatpažįstamos (neigiamos ar teigiamos), gali pastūmėti į neracionalų sprendimą. Pavyzdžiui, jei gyvenime vyksta neišvengiami pokyčiai, užuot pasistengus ieškoti idėjos, kaip prisiderinti prie pokyčių ir panaudoti juos savo naudai, neigiamos emocijos suteikia motyvaciją priešintis ir nieko nedaryti. Neatpažįstant ar nevaldant savo emocijų ir prireikus pasiryžti pradedama dvejoti. Vienas iš būdų, kaip išmokti rasti tinkamą sprendimą, – pozityvus mąstymas. Su tokiu nusiteikimu lengviau rasti išeitį iš padėties, nei tiesiog nuolat rašant pliusus ir minusus stengtis nuspręsti racionaliai.

Laiko planavimas taip pat labai svarbus prieš apsisprendžiant. Visuomet leiskite sau pagalvoti ir nepalikite sprendimo paskutinei nakčiai. Jeigu laukia didelis sprendimas, darykite viską etapais. Pirmiausia surinkite ir perskaitykite visą informaciją apie tai, kas neramina: studijų brošiūras, darbo skelbimus, paskolų teikėjų aprašus. Perskaitę, palikite ją nuošalyje: išeikite pasivaikščioti, pažaiskite kompiuterinį žaidimą, paskaitykite knygą, pasnauskite. Tai leis protui atsipalaiduoti ir sprendimą priimti pasąmonei. Tokiu būdu nejučia ateis kitos idėjos, apie kurias būtumėte net nepagalvoję, jei visuomet rymotumėte šalia surinktos informacijos.

Norint rasti motyvaciją, kaip save nuteikti mąstyti pozityviai ir palengvinti sprendimų priėmimą, galima pasinaudoti šiais būdais:

  • Nusistatykite savo ilgalaikius tikslus. Jei turėsite tikslų, kuriems išpildyti prireiks laiko, galėsite mažus sprendimus palyginti su savo ilgalaikiais tikslais. Tai leis greitai nuspręsti, ar tam tikri veiksmai naudingi ilguoju laikotarpiu, ar geriau pasakyti ne. Toks kasdienis tikslų apmąstymas – lyg ilgalaikis laiko planavimas: žinodami, ko norite po metų, galėsite nuspręsti, kaip paskirstyti laiką šią savaitę, kam skirti prioritetus.
  • Pasistenkite rasti vidurį tarp perfekcionizmo ir paprastumo. Jei renkatės kažką pirkti arba keisti, prieš tai surašykite, ko tikitės. Tokių pagrindinių standartų surašymas leis orientuotis į tai, kas atitinka Jūsų norus ir poreikius. Žinoma, nereikia užtrukti: neieškokite tobulų produktų ar pasirinkimų.
  • Nusistatykite tam tikras taisykles. Tai leis nesijaudinti dėl mažesnių sprendimų ir sutelks dėmesį į svarbius. Tai viena priežasčių, kodėl Steveas Jobsas visuomet dėvėjo tuos pačius drabužius – jis panaikino kasdienį sprendimą, ką rengtis, ir sutelkė mąstymą į svarbesnius dalykus.
  • Užrašykite savo baimes. Užrašytos ant popieriaus jos leis į jas pažvelgti racionalesniu žvilgsniu. Galėsite lengviau suprasti, kurios baimės pagrįstos, o kurios kyla tiesiog iš nežinojimo.

Artėjantis svarbus sprendimas gali gąsdinti, tačiau naudodamiesi įvairiais ir patikrintais būdais galėsite bent truputį palengvinti visą procesą. Nepamirškite išlaikyti pozityvumo ir nuolat žvelgti į ateitį. Tokia savikontrolė padės sumąstyti, kaip geriausia elgtis kiekvienoje situacijoje.

Naujausi įrašai