Kaip elgtis, patiriant psichologinį spaudimą darbe

Kaip elgtis, patiriant psichologinį spaudimą darbe

Kiekviename darbe tenka dažniau ar rečiau susidurti su stresu, kurį sukelia artėjantys darbų užbaigimo terminai, iškilusios nenumatytos problemos bei kasdien tenkanti atsakomybė. Apie streso žalą organizmui bei psichinei būklei kalbama daug. Tačiau daliai darbuotojų darbe tenka susidurti ne tik su kasdieniu stresu, bet ir su psichologiniu spaudimu. Būtent apie tai  ir kalbėsime šios dienos Vivus.lt tinklaraščio įraše. Kas yra psichologinis spaudimas, kaip jį atpažinti ir kaip elgtis, jei jį patiriate.

Kaip atpažinti psichologinį spaudimą?

Kaip atpažinti psichologinį spaudimą

Įvairių nesutarimų, nuomonių skirtumų ar net konfliktų gali kilti kiekviename darbe. Tačiau pats nesutarimo faktas ar jums išsakoma kitokia nuomonė dar nėra psichologinis spaudimas. Kritika, jei ji išsakoma konstruktyviai, argumentuotai, taip pat neturi būti palaikoma psichologiniu spaudimu.

Psichologinis spaudimas gali pasireikšti keletu skirtingų būdų:

  1. Apkalbos, patyčios, neetiškai išsakomas humoras, pašaipos, kurios visiškai nesusijusios su asmens pozicija įmonėje, o labiau nukreiptos į asmeninį požiūrį, vertybes, religiją ar net išvaizdą.
  2. Apkaltinimas blogai atliktu darbu, kai tam nėra jokios priežasties ar įrodymų.
  3. Asmens menkinimas, ypač kitų darbuotojų akyse (tačiau svarbu gebėti atskirti argumentuotai išsakomą kritiką, nuo menkinimo)
  4. Neadekvačiai padidinamas darbo krūvis arba be išankstinio aptarimo, skiriamos užduotys, kurios visiškai neatitinka darbuotojo kompetencijos (vėl gi, svarbu skirti, kai darbo krūvis yra padidėjęs visiems, dėl sezoniškumo ar darbuotojų stygiaus, nuo neadekvataus darbo krūvio, kai vienam darbuotojui skiriama itin daug užduočių, kai kiti darbuotojai veiklos praktiškai neturi)
  5. Darbuotojo autoriteto menkinimas, kaip pabrėžiamos praeityje padarytos klaidos, demonstratyviai kreipiamasi kitu vardu bei imamasi visų kitų priemonių, kurios tą asmenį menkins kitų darbuotojų akyse.
  6. Fizinės priemonės, tokios kaip darbo valandų ilginimas, pertraukų trumpinimas – visa tai didina stresą ir sukelia nuolatinį nuovargį, dėl kurio tampa sunku susikaupti ir atlikti savo darbą kokybiškai, net jei ir kompetencijos toje srityje turima daug.

Kaip elgtis patiriant psichologinį spaudimą?

Asmenys, kurie patiria psichologinį spaudimą, atsiduria tarytum tarp dviejų ugnių: jie nori išsaugoti darbą, bijo jį prarasti, tačiau kartu kiekviena darbo diena yra nemaloni. Taip pat dėl psichologinio spaudimo asmuo tampa uždaras, nori kuo greičiau atlikti jam pavedamas užduotis ir dėl skubėjimo padaro klaidų. Kuo ilgiau asmuo patiria spaudimą, tuo sunkiau jis susikaupia ir tuo prasčiau atlieka savo pareigas.

Situacijos apgalvojimas darbe

Pirmasis patarimas – įvertinkite situaciją ir savo gebėjimus objektyviai. Suprantama, kad jei jums nuolat pabrėžiama viena padaryta klaida, viešai abejojama jūsų sugebėjimais – gali imti stigti pasitikėjimo savimi ir savo gebėjimais. Tačiau pasistenkite nors šiek tiek pasitraukti į šalį, nuo visos situacijos ir įvertinkite, ar jūs sugebate atlikti jums pavedamas užduotis, ar užtenka žinių. Greičiausiai atsakymas bus teigiamas. Kai pasitikėsite savimi, savo kompetencija, bus kur kas lengviau įveikti nepalankiai susiklosčiusią situaciją.

Antrasis patarimas – nesileiskite į psichologinius žaidimus. Stenkitės nesivelti į viešus konfliktus, kuo mažiau reaguokite į nemalonias pastabas (žinoma, jei jos nėra pagrįstos). Tie asmenys, kurie taiko psichologinį spaudimą, yra linkę pasirinkti emociškai silpnesnius, todėl jei parodysite, kad esate stiprūs ir jūsų į tokio pobūdžio žaidimus neįtrauks – galiausiai jus paliks ramybėje.

Venkite emocionalumo. Suprantama, kad jei jus menkina kitų kolegų akivaizdoje, natūraliai kyla pyktis, norisi išsakyti viską, ką galvojate. Tačiau taip vargu ar ką nors pasieksite. Reaguokite į tai, kas jums sakoma, tačiau išlikite ramūs ir dalykiški. Taip ne tik apginsite savo autoritetą, bet ir parodysite, kad psichologinis spaudimas įtakos jums nedaro.

Išlikimas ramiam stresinėse situacijose

Koncentruokitės į savo darbą – mokykitės, domėkitės savo sritimi, kaupkite žinias ir patirtį. Kuo jūsų darbas bus atliekamas geriau, tuo mažiau liks vietos neadekvatiems komentarams Taip pat koncentruodamiesi į darbą, jūs neturėsite laiko reaguoti ir pergyventi dėl spaudimo, galiausiai spaudimas liausis, nes iš jūsų nebus sulaukta norimos reakcijos.

Vis dėlto statistika nėra džiuginanti, vos dešimtadaliui darbuotojų, kurie darbe patiria psichologinį spaudimą, pavyksta su tuo susidoroti, išsiaiškinti kolektyvo tarpusavio santykius ir toliau sėkmingai dirbti toje pačioje įmonėje. Deja likusieji darbuotojai palieka įmones ir ieškosi kito darbo.