Tinklinis marketingas

Tinklinis marketingas

Gyvenant rinkos ekonomikos sąlygomis kiekvienas gali tapti pats savo bosu. Tam yra daugybė kelių: galima kurti įmones, užsiimti individualia veikla, būti laisvai samdomu darbuotoju. Ne kiekvienam norisi kiekvieną dieną nuo ankstaus ryto iki vakaro praleisti biure, taigi žmonės pradeda ieškoti alternatyvių pajamų šaltinių. Vienas iš jų – tinklinis marketingas. Ši strategija yra dažnai linksniuojama dar kitais pavadinimais: tiesioginė prekyba, daugiapakopis marketingas. Tačiau kas tai yra ir ar verta tuo užsiimti?

Tinklinis marketingas – kas tai?

Tinklinis marketingas pasižymi tuo, kad jame nėra tarpininkų, o prekės platinamos draugų ir pažįstamų tinkle. Dėl šios priežasties jis dažnai vadinamas tiesiogine prekyba. Šiuo atveju, gamintojas neturi savo parduotuvių ar oficialių prekių platintojų, produktų negalima rasti įprastinėse parduotuvėse. Prekyba vykdoma samdant agentus, kurie platina prekes. Tokiu būdu sutaupoma nemažai pinigų reklamai, prekybos vietų nuomai, nuolatinių darbuotojų atlyginimams. Agentai reklamuoja prekes savo pažįstamiems, o tokiu būdu galima užmegzti žymiai glaudesnį ryšį su galutiniu klientu. Juk visuomet maloniau pirkti prekes, kurias siūlo pažįstamas ar giminaitis, nei šalta reklama televizijoje ar spaudoje. Turbūt kiekvienas iš mūsų yra turėjęs pažįstamų, kurie prekiavo „Avon“, „Oriflame“ ar „Amway“ produkcija. Tai ir yra tinklinis marketingas.

Tinklinio marketingo prekės

Kiekvienas agentas gauna tam tikrą atlygį už parduotas prekes, bei komisinius ir priedus. Taigi, prekeivio rezultatai tiesiogiai priklauso nuo jo įdirbio ir pastangų. Dažnai papildomi priedai skiriami už kitų asmenų įdarbinimą agentais. Tuomet, atlyginimas skaičiuojamas ne tik nuo paties agento atliktų pardavimų bet ir nuo įdarbinto asmens pardavimų. Kuo daugiau asmenų įdarbinama tuo labiau kyla ir agento atlygis. Įdarbintieji asmenys gali samdyti kitus agentus ir taip ženkliai padidinti pirmojo gaunamas pajamas. Viskas skamba pakankamai neblogai, ar ne? Galite dirbti laisvu grafiku, gauti pinigus už Jūsų mėgstamo produkto rekomendacijas, tapti finansiškai nepriklausomu. Tačiau, ne viskas taip paprasta.

Kritika

Nors atrodytų, kad tai yra išties puikus būdas užsidirbti papildomų pajamų, ši prekybos forma susilaukia nemažai kritikos iš ekonomistų ar prekybos ekspertų.

Didžiulis pajamų augimas?

Tinklinio marketingo matematika

Vienas iš pagrindinių kritikos objektų – matematinės manipuliacijos. Agentai įtikinami, jog jiems tereikia surasti 3-5 žmones, kurie norėtų užsiimti tokio tipo verslu. Tie žmonės, tuomet taip pat suranda po 3-5 žmones ir t.t. Už tai žadamos nemažos pinigų sumos, kurios suviliotų ne vieną. Tačiau, atlikus paprastą skaičiavimą, paaiškėja, kad tokia verslo praktika nėra įmanoma. Jei laikome, kad kiekvienam darbuotojui tereikia surasti po 5 žmones, tai reiškia, kad to nėra įmanoma pakartoti daugiau nei 14 kartų, nes 14-ame lygyje bus įdarbinti kone visi pasaulio žmonės. 514=6 103 515 625. Žadamas eksponentinis atlyginimo augimas paprasčiausiai nėra realus, taigi, būsimos pajamos yra ženkliai mažesnės, nei bandoma įteigti.

Pajamos ar išlaidos?

Norint užsiimti tinkliniu marketingu taip pat yra reikalingos investicijos. Prekes agentas perka tiesiogiai iš gamintojo, reikia turėti tam tikras atsargas, kad prekės galutinį klientą pasiektų kaip įmanoma greičiau. Taigi, tai reikalauja išlaidų. Dažnai patogiai nutylima, kad visos kitos išlaidos: laikas, transportas, mokomoji ir reklaminė medžiaga, taip pat bus apmokama iš paties agento kišenės. Tai tampa ypač aktualu, kuomet išeikvojamas asmens artimiausias socialinis ratas. Verslo plėtra reikalauja investicijų, kurios bus padengiamos iš prekeivio uždarbio. Taigi, žadėtos pajamos nebus tokios gausios, kaip tikėtasi.

Ribota rinka

Ribota tinklinio marketingo rinka

Ne kiekvienas pagalvoja apie tai, kad įdarbinant kitą asmenį dirbti, agentas susikuria potencialų konkurentą. Juk tam pačiam klientui neįmanoma parduoti dviejų vienodų prekių. Įdarbinęs kitą žmogų, agentas praranda dalį savo rinkos, o jei tai kartojama daug kartų, vienam prekybininkui liekanti rinka susitraukia iki minimalios, kuomet gaunamos pajamos nebekuria pelno.

Ribota paklausa

Kita problema atsiranda iš to, kad dauguma prekių, kurias gamina agento tiekėjas jau turi alternatyvas, prieinamas įprastinėse parduotuvėse. Nemažai žmonių turi mėgstamą daugybės produktų prekinį ženklą, kuriuo naudojasi ir pasitiki. Todėl itin sunku žmogų pritraukti naudotis mažiau žinoma preke, ypač jei jos kaina yra aukštesnė.

Apibendrinimas

Tinklinis marketingas dažnai pristatomas kaip naujas ir patogus būdas užsitikrinti finansinę nepriklausomybę. Žinoma, jei elgiamasi atsargiai ir paskaičiavus, tai gali tapti neblogu būdu užsidirbti papildomų pajamų, tačiau visada svarbu atkreipti dėmesį į keletą veiksnių:

  1. Ar prekė yra paklausi? Ar nekils didelių problemų bandant susirasti klientų? Galbūt rinka jau turi geresnių arba pigesnių alternatyvų?
  2. Ar yra siūlomas itin didelis atlygis už kitų asmenų samdymą?
  3. Ar įmanoma sužinoti vidutinį pelną, kurį uždirba agentas, atskaičiavus visas išlaidas?

Nesistenkite tokio tipo uždarbio paversti savo pagrindiniu pajamų šaltiniu. Visuomet pasidomėkite įmonės reputacija, klauskite klausimų ir aklai nepasitikėkite žadamais pinigų kalnais. Juk nemokamas sūris – tik pelėkautuose.